IN-verbinding logo

Homepage

Koning zijn 

Doe je ogen dicht, wees heel stil en stel je voor dat je hoofd de koning is en je lichaam de dienaar. Als de koning hem iets opdraagt, wat dan ook, moet de dienaar gehoorzamen. Als je hoofd iets bedenkt, moet je lichaam het uitvoeren. Je bent een heel vriendelijk koning en behandelt je lichaam altijd met veel liefde en respect. Je bent je lichaam heel dankbaar, want zonder lichaam zou je niet veel kunnen uitrichten. Dus sta er eens een poosje bij stil hoe geweldig je lichaam is. Nu kun jij, omdat jij de koning bent, je lichaam allerlei bevelen geven. Kun je je lichaam het bevel geven met zijn tenen of vingers te wriemelen? Dan ga je nu je lichaam bevelen zich volledig te ontspannen. Kun je je benen en voeten bevelen zich volledig te ontspannen en stil te worden? Zeg maar tegen je benen: ik beveel je je te ontspannen, en je voelt ze zwaar en ontspannen worden. Dan beveel je je borstkas en je buik zich te ontspannen. Zeg maar tegen je borstkas en je buik: ik beveel je je te ontspannen, en voel hoe alle spieren in je borstkas en buik los en ontspannen worden. Vervolgens zeg je tegen je armen en handen dat ze zich moeten ontspannen. Zeg: ik beveel je je te ontspannen, en voel hoe ook zij zwaar en ontspannen worden. Ten slotte beveel je je hoofd zich volledig te ontspannen. Je ogen ontspannen zich, je oren ontspannen zich, je voorhoofd ontspant zich, je mond ontspant zich, je kaken ontspannen zich. Je hele lichaam is volkomen ontspannen. Wat een machtige koning ben jij! Je lichaam heeft aan elk woord dat je sprak gehoorzaamd en is volkomen rustig en ontspannen. Blijf maar liggen, zo stil als je kunt, totdat het tijd is om je lichaam het bevel te geven zich te gaan bewegen.

En dan, als je eraan toe bent, beweeg je je vingers en je tenen, je rekt je eens lekker uit en doet je ogen op.

IK BEN DE BAAS, IK BEN DE BAAS

.