IN-verbinding logo

Homepage

Meditatie Moeder Gans 

Ga lekker zitten of liggen. Doe je ogen rustig dicht. Wees héél stil.
Zorg dat je alles ontspant. Voel hoe je benen steunen op de vloer. Hoe je voeten rustig en ontspannen liggen. Dat het kleed waar je op zit of ligt je rug draagt. Dat je armen ontspannen zijn. Je vingers zich ontspannen. Dat je steeds langzamer in en uit ademt.
Voel hoe je borst bij elke ademhaling rustig in en uit gaat. Hoe je steeds dieper ademhaalt. Elke keer iets dieper en rustiger. Net zo lang totdat je longen zich met langzame rust hebben gevuld. Voel hoe je nu steeds zwaarder en zwaarder wordt. Dat je benen zwaarder en zwaarder worden. Je rug. Je armen. Je hoofd.

Stel je voor dat jij je in een weiland bevindt. Het gras kriebelt tussen je tenen.Voor je waggelt een hele mooie witte gans. Haar veren zijn stralend wit. Haar bek is oranje. Ze glimt in de zon. De gans kijkt je vriendelijk aan. Ze heeft lieve pretogen en een krullende staart. Ze maakt een buiging.
Hallo. Ik ben Moeder Gans. Ik kom vandaag toevallig langs gevlogen. En ik was net van plan om een tochtje te maken. Hoog in de lucht. Heb je zin om met me mee te vliegen; om samen door de lucht suizen?
Voel maar hoe je vleugels krijgt. Kijk, je armen veranderen in witte wapperende vleugels. Je vleugels willen al omhoog. Je tolt een paar keer in het rond. Je hoeft maar één ding te denken. ‘Jippie. Ik ben vrij.’ Simpel hè. 
Dan ga je al de lucht in. Geniet maar van het gevoel. Je bent zo licht als een vogel en zweeft door de warme zomerlucht. Omhoog en omlaag. Naar links en naar rechts. Schuin hangend in bochten. Je gaat zo hoog als je wilt de lucht in. Langs een paar wolken. Herhaal maar in je gedachten ‘Ik ben vrij. Ik ben vrij.’
Onder je zie je het bos en de stad en misschien wel veel meer voorbij suizen.
En als je zin hebt ga je weer naar beneden. Samen duiken we langs de wolken terug. We zweven over de bomen heen.
En dan land je rustig op grond. Ik land naast je. Als je wilt zeg je nog een keertje tegen jezelf. ‘Jippie. Ik ben vrij. Ik ben vrij.’
Je geniet van de grond waar je stevig op staat.
Je vleugels veranderen weer in je vertrouwde armen.
Als je er aan toe bent beweeg je langzaam je vingers en je tenen. Je rekt je eens lekker uit en doet je ogen open.

.